Iata 13 lucruri carora poate nu le dai foarte mare importanta, dar care pot duce la degradarea puternica a masinii tale.
1. Piciorul pe ambreiaj
Nu este indicat sa atingi pedala de ambreiaj atunci cand masina ruleaza, acest lucru ducand la uzarea prematura a ambreiajului.
2. Utilizarea partiala a cursei ambreiajului
Trebuie sa apasati ambreiajul pana la capatul cursei pentru a evita distrugerea dintilor pinioanelor care angreneaza in cutia de viteze. Transmisia este ansamblul mecanic responsabil cu punerea in miscare a masinii. Ambreiajul si cutia de viteze sunt legatura dintre sofer si motor.
3. Utilizarea motorului in regim subturat
Foarte multi soferi utilizeaza acest “procedeu” pentru a incerca sa reduca consumul de carburant, respectiv costul per Km. Partea proasta al acestui “artificiu” este ca dupa un timp, in care se obtine o reducere a consumului de carburant, pretul pentru efectele secundare produse de acest regim de utilizare a motorului va fi foarte mare. Pot sa “cada” injectoarele, catalizatorul, turbina etc.
4. Nerespectarea intervalelor de revizie
Producatorul de masini precizeaza foarte clar un interval de kilometri in care trebuie efectuata revizia. Este necesar sa respectati cu sfintenie intervalul dat de producator, pentru a evita pagube foarte costisitoare.
5. Ignorarea zgomotelor venite de sub caroserie
Atunci cand incep sa se auda zgomote care provin de sub caroserie trebuie sa identificati cat mai repede de unde provine acel zgomot, dar mai ales sa remediati problema aparuta. Poate fi vorba de aparitia uzurii in subansamblele suspensiei sau la sistemul de franare.
6. Alimenteaza masina cu combustibilul corect
O greseala frecventa pe care o fac soferii este sa alimenteze masina cu combustibilul gresit. Motivele sunt nenumarate, insa efectele pot sa fie costisitoare sau foarte costisitoare in unele cazuri.
7. Abuzul franei de serviciu la coborarea unei pante
Frana de serviciu este un sistem vital, lucru stiut de fiecare sofer. Rolul ei este foarte clar pentru toata lumea: sa opreasca/franeze masina. Din pacate, foarte multi soferi abuzeaza de frana de serviciu atunci cand au in fata o panta mai lunga. Tin frana apasata pe toata lungimea pantei pentru a mentine viteza sub control, se gandesc ei…probabil. Partea proasta este ca fac mai mult rau decat bine deoarece utilizarea intensa a franei duce la fenomenul de “oboseala”. Franarea devenind ineficienta din cauza temperaturilor care se dezvolta in timpul actionarii prelungite. Ca sa nu mai vorbim ca pot sa apara daune permanente datorita ovalizarii/deformarii discurilor de frana. In afara de frana de serviciu masina mai poate fi incetinita si cu ajutorul franei de motor. Asadar, utilizati frana de motor atunci cand aveti in fata o panta considerabila.
8. Cand te opresti in rampa sau in panta nu uita sa tragi frana de mana
Obiceiul de neutilizare a franei de mana poate sa dauneze grav integritatii masini dumneavoastra.
9. Tinerea contactului dupa ce motorul a pornit
Acest obicei nu se aplica pentru masinile echipate cu buton de pornire (start/stop). Aceasta greseala este facuta in special de soferii incepatori care inca nu au reflexele formate. Daca cheia nu este eliberata atunci cand motorul a pornit, demarorul continua sa angreneze, insa turatia motorului este mult mai mare decat a demarorului, caz in care dintii pinionului denarorului incaleca dintii coroani ducand la uzura prematura a acestora.
10. Consumatori electrici uitati porniti.
Atunci cand ajungi seara acasa este recomandat ca toti consumatorii de energie de la bordul unei masini sa fie opriti. Dimineata s-ar putea sa constati, cu uimire, ca nu mai exista suficient curent in baterie ca sa pornesti motorul. Cele mai multe masini au prevazute sisteme de avertizare atunci cand faza scurta ramane aprinsa, dar daca uitati plafoniera aprinsa s-ar putea ca “ghinionul” sa nu va ocoleasca
11. Schimba mai des uleiul si filtrul de ulei
Daca masina ta a trecut deja de prima tinerete, schimba uleiul la mai putin de 10.000 km. Multe service-uri auto iti ofera manopera gratuita daca vei cumpara uleiul si filtrul de la ele. Uleiul se alege in functie de recomandarile producatorului masinii.
12. Atentie la lichdul de racire!
Multi soferi il dilueaza cu apa sau il schimba foarte rar. Total gresit! Piesele din componenta unui motor sunt din aluminiu, nu ruginesc. Insa, se vor coroda daca lichidul de racire este foarte vechi. Acest lucru duce la defectarea pompei de apa sau a circuitelor din radiator. Antigelul vechi poate strica garniturile, poate coroda radiatorul, poate strica senzorii amplasati pe motor, de-a lungul sistemului de racire. Daca folosesti un antigel conventional, este recomandat sa-l schimbi o data la trei ani. Exista si produse long live, mai scumpe, dar care iti ridica acest interval la cinci ani.
13. Verifica bateria anual!
Bateria trebuie verificata anual. Tensiunea din baterie este vitala mai ales pentru masinile noi dotate cu tot felul de senzori si calculatoare. Daca aceste sisteme nu au suficient curent la pornire, pot functiona prost si se pot strica. Verifica bornele bateriei sa vezi daca sunt corodate. Daca pe ele exista un invelis alb ca sarea de bucatarie este recomandat sa le cureti cu o perie de sarma.
Surse : autopro.ro, 4tuning.ro