Comisia Europeana a prezentat pe 1 martie 2023 o serie de propuneri de modernizare a normelor privind circulatia pe drumurile publice din UE, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital, precum si noi dispozitii pentru a facilita siguranta in trafic.
Noile reguli vor imbunatati siguranta pentru toti utilizatorii drumurilor publice si vor ajuta tarile din UE sa-si atinga scopul principal: fara decese pe drumurile UE pana in 2050.
Principalele schimbari propuse de Comisia Europeana
Un obiectiv cheie al noilor reguli va fi imbunatatirea sigurantei rutiere, cu masuri care includ:
- Perioada de proba de cel putin doi ani pentru soferii incepatori dupa trecerea testelor pentru obtinerea permisului de conducere si o regula de toleranta zero la conducerea in stare de ebrietate. Acest lucru este esential, deoarece chiar daca soferii tineri reprezinta doar 8% din toti soferii de masini, 2 din 5 coliziuni mortale implica un sofer sau conducator cu varsta sub 30 de ani.
- Posibilitatea ca tinerii conducatori sa dobandeasca experienta prin intermediul unui sistem de conducere acompaniata, incepand cu varsta de 17 ani.
- Adaptarea instruirii si testarii pentru a pregati mai bine soferii pentru prezenta utilizatorilor vulnerabili pe drum. Acest lucru va contribui la imbunatatirea sigurantei pentru pietoni, biciclisti, precum si pentru utilizatorii de scutere si biciclete electrice, pe masura ce UE trece la o mobilitate urbana mai durabila.
- O evaluare mai directionata a aptitudinii medicale, luand in considerare progresele in tratamentul medical pentru boli precum diabetul. De asemenea, soferii vor fi incurajati sa isi actualizeze abilitatile si cunostintele de conducere pentru a tine pasul cu evolutiile tehnologice.
Pentru a simplifica recunoasterea permiselor de conducere intre statele membre, Comisia Europeana propune introducerea unui permis de conducere digital, valabil in toata Uniunea Europeana. Va fi mult mai usor sa inlocuiti, sa reinnoiti sau sa schimbati un permis de conducere, deoarece toate procedurile vor fi online.
Regulile de testare vor lua in considerare trecerea la vehicule cu emisii zero. Se vor evalua, de exemplu, cunostintele si abilitatile legate de sistemele avansate de asistenta la conducere si alte tehnologii automatizate.
De asemenea, soferii incepatori vor fi informati despre cum anume impacteaza stilul lor de condus emisiile de CO2.
In cele din urma, masa permisa a unui vehicul din categoria „B” va fi ajustata pentru vehiculele cu combustibil alternativ, deoarece vehiculele care transporta baterii cu emisii zero pot fi mai grele.
Comisia propune, de asemenea, extinderea domeniului de aplicare a infractiunilor rutiere acoperite la:
- nepastrarea unei distante suficiente fata de vehiculul din fata;
- depasiri periculoase;
- parcare periculoasa;
- traversarea uneia sau mai multor linii albe continue;
- conducere pe sens gresit;
- nerespectarea regulilor de utilizare a coridoarelor de urgenta;
- utilizarea unui vehicul supraincarcat.
Aceste completari vor contribui la reducerea impunitatii pentru astfel de infractiuni si vor imbunatati capacitatea statelor membre de a sanctiona infractorii din alte state membre. De asemenea, va asigura tratamentul egal al infractorilor rezidenti si nerezidenti.
Si nu in cele din urma, un portal informatic dedicat le va oferi cetatenilor acces usor la informatii cu privire la normele de siguranta rutiera in vigoare in fiecare stat membru si, in timp, le va permite sa plateasca direct orice amenzi.
Intregul proiect normativ poate fi consultat aici:
- https://transport.ec.europa.eu/system/files/2023-03/COM_2023_127.pdf
- https://transport.ec.europa.eu/system/files/2023-03/COM_2023_126_0.pdf
- https://transport.ec.europa.eu/system/files/2023-03/COM_2023_128.pdf
- https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_23_1146
- https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/fs_23_1147