Incepand cu 1 noiembrie 2011, soferii vor fi nevoiti sa-si echipeze autoturismele cu cauciucuri de iarna, in caz contrar putand plati amenzi de pana la 4.000 de lei. Atat persoanele fizice cat si scolile de soferi vor trebui sa respecte prevederile.
Astfel, romanii care nu si-au achizitionat inca anvelope adaptate sezonului rece mai au aproape o luna la dispozitie sa o faca. In caz contrar, risca amenzi cuprinse intre 2.500 si 4.000 de lei, precum si retinerea certificatului de inmatriculare al automobilului.
Practic, vor fi amendati soferii care vor circula pe drumurile tarii, fie in orase, fie in afara localitatilor, in conditii de zapada sau pe drumurile acoperite de gheata sau de polei, conform legii care va intra in vigoare pe 1 noiembrie. Daca masina dvs. este echipata cu cauciucuri all seasons, puteti sta linistit, deoarece acestea fac fata atat in sezonul cald, cat si in cel rece.
Cum sa alegeri cauciucuri bune
Specialistii va sfatuiesc ca, odata cu schimbarea anvelopelor de vara cu cele de iarna, sa va cumparati si jante noi din tabla de otel, astfel incat sa nu existe riscul deteriorarii cauciucurilor de vara in procesul demontarii de pe jante.
Un alt sfat este sa va alegeti anvelopele dupa ce consultati cartea tehnica a masinii, pentru a nu da gres in privinta dimensiunii optime.
Totodata, feriti-va de anvelopele care au stat in depozitele magazinelor mult timp, deoarece termenul de folosire a acestora este de sase ani si, cumparandu- le, le veti folosi mai putin timp decat daca ati achizitiona cauciucuri produse recent.
Bugetul necesar pentru echiparea cu cauciucuri de iarna variaza in functie de tipul masinii. De exemplu, proprietarii unui Ford Ka vor plati circa 400 lei, iar cei ai unui Logan vor achita circa 1.000 lei.
Care sunt diferentele dintre cauciucurile all-season si cele de iarna, cat costa si cum se folosesc ele?
Cauciucurile all-season, propuse de producatori ca solutie intermediara, au avantajul costului initial mai mic in comparatie cu doua seturi diferite de anvelope. Totusi, cumparatorii trebuie sa tina cont ca acest avantaj este unul pe termen scurt.
Dupa ce sunt parcursi cei 50.000 de kilometri la care anvelopele trebuie schimbate, costurile ajung comparabile, scrie Romania Libera. Astfel, distanta de franare a vehiculului echipat cu acestea este ceva mai lunga atat vara, cat si iarna comparativ cu anvelopa potrivita cu sezonul respectiv, iar consumul creste usor.
Prezinta insa avantajul ca prin folosirea lor detinatorul autoturismului scapa de povara schimbarii anvelopelor la inceputul fiecarui sezon si nu este nevoit sa gaseasca spatiu de depozitare pentru cele pe care tocmai le-a dat jos de pe masina.
Cum deosebim anvelopele all-season
Anvelopele all-season sunt marcate cu unul dintre semnele M+S, M/S (mud and snow – iarna si zapada), insa sunt lipsite de marcajul fulgul de nea, alaturat deseori de simbolul unui munte, specific doar anvelopelor de iarna.
Amprenta anvelopelor all-season are o adancime situata intre cele de iarna (adancime maxima) si cele de vara (adancime minima) si aces-tea au striuri pe amprente, asemenea celor de iarna intr-o proportie insa mai mica.
Ca pret anvelopele all-season se situeaza intre cele de vara si cele de iarna (ultimele cu aproximativ 20% mai scumpe decat primele). Anvelopele de iarna sunt recomandate la temperaturi mai mici de 5-7 grade Celsius, iar siliciul le confera o duritate optima la temperaturi scazute.
Anvelopele marcate numai cu inscripţia „all seasons” nu sunt acceptate ca anvelope de iarnă, în această categorie intrând doar cele inscripţionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, informează Poliţia Română.
Potrivit Poliţiei Române, prin Ordonanţa Guvernului nr.5, în luna ianuarie a anului în curs au fost modificate prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, introducându-se obligativitatea dotării cu anvelope de iarnă, care sunt definite în conformitate cu Directivele şi Regulamentele Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite.
În acest context, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, acestea trebuie să fie inscripţionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai cu inscripţia ,,all seasons”.
Prevederile legale în vigoare interzic circulaţia autovehiculelor, fără ca acestea să fie dotate cu anvelope de iarnă, pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheaţa sau polei, nefăcând referire la o anumită perioadă a anului.
Astfel, este sancţionată conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfa cu o masă totala maximă autorizata mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fara a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate.
Amenda pentru fapta menţionată este prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv între 603 şi 1.340 lei), iar sancţiunea contravenţională este însoţită şi de măsura reţinerii certificatului de înmatriculare, informează Poliţia Română.
Citeste mai mult pe REALITATEA.NET: http://www.realitatea.net/igpr-anvelopele-marcate-numai-cu-all-seasons-nu-sunt-acceptate-ca-anvelope-de-iarna_881009.html#ixzz1bbb8mSKW
Cum se păstrează anvelopele de vară pe timp de iarnă
Schimbarea cauciucurilor de vară le-a adus românilor o nouă problemă: unde le depozitează pe timpul iernii. Le-au sărit imediat în ajutor service-urile şi chiar producătorii de automobile, care şi-au făcut loc în magazii ca să adăpostească anvelopele clienţilor. Mai ales că, spun specialiştii, trebuie aşezate corect pentru a se păstra bine pînă la primăvară.
Specialiştii avertizează: atenţie unde şi mai ales în ce poziţie puneţi la păstrare anvelopele.
E greu să ţii cont de sfaturi atunci când le depozitezi acasă, la bloc. Ca să le uşureze viaţa clienţilor lor, unii producători şi-au facut loc în magazii pentru mii de anvelope. Au şi un preţ bun: 19 lei pe anvelopă timp de o jumătate de an.
În afacere sunt ceva mai vechi service-urile auto. Clientul schimbă anvelopele şi le şi lasă acolo. Asta a făcut şi Marian.
În medie, depozitarea unui set complet de anvelope ajunge la 25 de lei pe lună. Inspectorii OPC îi avertizează pe şoferi să fie atenţi şi la calitatea anvelopelor pe care le montează, mai ales atunci când aleg produse second hand. Unele cauciucuri pot fi falsificate.
Sursa: antena3.ro
Ministerul Transporturilor: „Nu recomandăm anvelopele de iarnă mai vechi de cinci ani”
Oficialii RAR au specificat că nu recomandă utilizarea anvelopelor de iarnă mai vechi de cinci ani sau cu o înălţime a profilului mai mică de patru milimetri. Acestea au nevoie doar de inscripţia M+S/M.S./M&S.
Oficialii din Ministerul Transporturilor, RAR şi ARR au emis un comunicat menit să clarifice situaţia privind anvelopele de iarnă şi controalele care vor fi efectuate după data de 1 noiembrie 2011. După cum ştiţi, 1 noiembrie 2011 este data de la care intră în vigoare OG 5/2011 privind obligativitatea anvelopelor de iarnă pe suprafeţe acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. În cazul în care va fi nevoie, automobilele vor trebui echipate şi cu lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate, dar anvelopele de iarnă rămân singurul element obligatoriu pentru turisme în condiţii de acest gen.
În încercarea de a face economii, unii cetăţeni s-au orientat spre anvelopele de iarnă second-hand. Cei de la RAR nu au criticat achiziţia în sine, ci au venit cu un set de recomandări atât pentru cei care vor anvelope second-hand, cât şi pentru cei care au anvelope de iarnă mai vechi şi urmau să le folosească şi în sezonul acesta. Singura regulă este următoarea: „Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm”. Automarket v-a instruit deja în ceea ce priveşte anvelopele de iarnă, iar sfaturile prezentate de oficialii RAR urmează aceeaşi linie – vechime maximă 5 ani şi înălţimea minimă a profilului 4 milimetri. Dacă totuşi cumpăraţi anvelope de iarnă second-hand, achiziţionaţi pneuri fabricate în urmă cu maximum 3 ani ( pentru asta, DOT-ul trebuie să se termine în 09/10/11) şi cu o înălţime a profilului de minimum 6 milimetri, ca să le puteţi folosi încă un sezon.
Oficialii RAR au specificat că anvelopele all-season sunt acceptate dacă prezintă marcajele specifice anvelopelor de zăpadă ( M+S, M.S., M&S). Aşadar, prezenţa fulgului de nea sau a crestei stilizate nu sunt obligatorii pentru considerarea anvelopelor cu denumirea comercială de all-season ca fiind de iarnă, cu toate că pneurile care prezintă respectivele inscripţii oferă performanţe superioare în condiţiile respective.
Avem şi o veste bună, dacă putem interpreta în acest fel respectivul comunicat. Ministerul Transporturilor apreciază că verificarea anvelopelor de iarnă poate dura cel mult 15 minute. Estimarea oficialilor nu include şi alte verificări la starea tehnică a vehiculului, deci un filtru ARR/RAR vă poate „fura” ceva mai mult timp dacă vehiculul pe care îl conduceţi prezintă suspiciuni şi necesită verificări suplimentare.
Comunicatul oficial emis de Ministerul Transporturilor în privinţa OG 5/2011
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, alături de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” (RAR) informează că începând cu data de 1 noiembrie 2011 intră în vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Reamintim că noua legislație a fost publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 80, în data de 31 ianuarie a.c., asigurându-se astfel o perioadă de timp de 9 luni pentru ca cei vizați de noua legislație să intre în conformitate. Având în vedere unele prezentări distorsionate din media în legătură cu prevederile noii legislații în materie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii face următoarele precizări:
1. Scopul primordial al noii legislații este creșterea gradului de siguranță pe drumurile publice pe timp de iarnă și reducerea numărului de victime omenești ca urmare a echipării necorespunzătoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. MTI consideră că noua lege va salva vieți și va reduce costurile administrației pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă. Creșterea siguranței este facilitată prin noua legislație având în vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în sezonul rece, micşorează spaţiul de frânare, menţin autovehiculul pe traiectoria dorită. În același timp, lanţurile sunt contraindicate pe gheaţă, iar utilizarea lor dăunează anvelopelor şi deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a drumului.
2. Conform art. IV din Ordonanţă OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menţionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiţiile meteo, și anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
3.Un conducător auto trebuie să achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului şi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm.
4. Apreciem că verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului.
5. Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.
6. În cazul autovehiculelor cu masa totalã maximã autorizatã mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică conducătorului auto de către reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 – 1400 lei şi se face venit integral la bugetele locale.
7. În cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone şi a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei şi se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect şi blocarea unui sector de drum, sancţiunea contravenţională este de 5000 – 8000 lei plus costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.
8. Statele europene care stabilesc obligativitatea „generală” de utilizare a anvelopelor de iarna în anumite perioade calendaristice şi în funcţie de condiţiile meteorologice sunt Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Herţegovina, Slovenia. Două state au reguli chiar mai stricte, în sensul că utilizarea nu este condiţionată de condiţiile meteorologice: Suedia şi Norvegia. Obligaţia priveşte doar proprii cetăţeni/rezidenţi. Statele europene care stabilesc obligativitatea „parţială” de utilizare a anvelopelor de iarnă, în sensul că acestea trebuie să fie folosite atunci când condiţiile de drum o impun (drumuri acoperite cu gheaţă/zăpadă/mâzgă/brumă/polei), indiferent de perioada calendaristică, sunt Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franţa, Spania. Statele europene care doar „recomandă” utilizarea anvelopelor de iarnă sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. În mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanţuri, acolo unde există marcaje rutiere în acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria).
Sursa: Automarket