Revolutia masinilor autonome

In ultimii cinci ani, masinile autonome au trecut de la stadiul de simpla „idee posibila”, la „directie inevitabila” in industria auto mondiala. Fiecare mare producator din lume urmareste la ora actuala sa dezvolte o astfel de tehnologie. In SUA exista deja peste 200 de masini care sunt testate in modul de conducere autonom si peste 40 de companii si-au luat licente pentru desfasurarea unor astfel de teste.

Masinile autonome au adunat milioane de kilometri de teste in ultimii ani. Cu toate ca trei sferturi dintre soferi nu cred ca vor cumpara o masina autonoma vreodata, studiile arata ca pana in 2035 un sfert din masinile cumparate in lume vor fi autonome.

Cat este de mare afacerea automobilului autonom? Analistii de la Goldman Sachs ne arata ca piata actuala a masinilor autonome are un potential de trei miliarde de dolari. In urmatorii opt ani, aceasta va creste de 32 de ori, pana la 96 de miliarde de dolari, pentru ca in 2035 sa atinga cifra de 290 de miliarde de dolari! In fata unui astfel de potential, cei mai importanti producatori mondiali de autovehicule se pregatesc sa duca o lupta acerba pentru aceasta piata emergenta.

Nivelurile de autonomie ale masinilor

Pentru a ne acomoda cu acesti termeni si pentru a vorbi cu totii aceeasi limba, in ianuarie 2014, SAE (Society of Automotive Engineers) a clasificat si definit sase niveluri de automatizare, de la Nivelul 0 la Nivelul 5.

Nivelul 0  – Soferul se ocupa de tot ce inseamna condusul autovehicului.

Nivelul 1 – Sistemul de condus autonom poate prelua controlul asupra directiei sau acceleratiei, in scenarii de condus limitate. De toate celelalte functii ale masinii se ocupa soferul.

Nivelul 2 – Sistemul de condus autonom poate prelua controlul asupra directiei si acceleratiei, in scenarii de condus. Spre exemplu rulare pe autostrada, in trafic relativ lejer, pe o suprafata carosabila marcata corespunzator.

Nivelul 3 – Sistemul de condus autonom poate prelua contrulul pentru directie si acceleratie, in anumite scenarii de condus. Spre deosebire de nivelul 2, sistemul este capabil sa-si identifice limitele din timp si sa notifice soferul ca sa preia comanda autovehiculului. Soferul nu mai trebuie sa monitorizeze in permanenta actiunea de conducere (autonoma), dar trebuie sa fie pregatit sa preia controlul masinii daca sistemul ii cere asta.

Nivelul 4  – Soferul poate delega complet sarcina de condus catre masina, in anumite scenarii de condus, aceasta fiind capabila sa foloseasca singura sistemul de directie, acceleratia si frana, luminile de semnalizare la schimbarea directiei sau a benzii, stergatoare, faruri, etc… Soferul trebuie sa ramana in masina.

Nivelul 5  – Masina poate prelua complet comanda, in orice scenariu de condus. Soferul poate sa lipseasca complet din vehicul, masina este complet autonoma. Chiar si volanul si pedalele pot lipsi in aceasta faza.

niveluri de autonomie

Pana vom ajunge sa vedem si pe drumurile noastre masini autonome, noi va propunem sa invatati sa conduceti o masina cu nivel zero de autonomie la Scoala de soferi DICU.  🙂

Termeni si conditii | Politica de confidentialitate
© Copyright 2017