Conducerea Ecologică

Conducerea ecologică este ansamblul măsurilor comportamentale, de control sau verificarea vehiculului, prin care se realizează economie de energie ( carburant ) şi protejarea mediului.
1 – Comportamentul ecologic pe şosea

Fiecare conducător auto trebuie să fie conştient de faptul că adoptarea unei conduite ecologice la volan reprezintă un deziderat al lumii civilizate, având ţinte multiple, unele mai apropiate, altele mai îndepărtate, însă importante în egală măsură.

Astfel, dobândirea unui comportament ecologic are consecinţe imediate şi deloc de neglijat – dacă ne referim, de exemplu, la economia de carburant, dar şi la folosirea pe timp de iarnă, a unui încălzitor de motor. Această măsură sporeşte eficacitatea vehiculului pe care îl conduceţi şi vă şine departe de service, ca să nu mai vorbim de economia de bani.

De asemenea, respectarea limitelor de viteză, în spiritul aceleiaşi conduite ecologice la volan, vă permite ca atunci când vă aflaţi într-o situaţie problematică în trafic, să efectuaţi din timp manevrele necesare, astfel încât să evitaţi un accident, deci conducerea ecologică îmbunătăţeşte siguranţa rutieră.

Nu în ultimul rând, conducătorul auto trebuie să nu uite că respectul faţă de mediu înseamnă, de fapt, respectul faţă de ceilalţi participanţi la trafic, faţă de condiţiile de trafic, dar şi faţă de viitor.

Iată câteva dintre măsurile pe care trebuie să le luaţi, în scopul reducerii consumului de carburant:

– Planiticaţi-vă traseul

Pregătiţi dinainte itinerarul pe care îl aveţi de urmat, astfel încât să vă optimizati deplasarea, şi faceţi tot posibilul să evitaţi zonele cu circulaţie densă, cu lucrări pe carosabil sau zonele cu teren accidentat, pentru a economisi timp şi carburant.

– Utilizaţi cu economie sistemul de climatizare

Utilizarea sistemului de climatizare al autovehiculului în circulaţia prin oraş poate să mărească consumul de carburant cu 20%. Circulţi mai degrabă cu geamurile deschise şi păstraţi climatizarea pentru conducerea pe autostradă, când deschiderea ferestrelor poate dezechilibra aerodinamic autovehiculul.

– Utilizaţi regulatorul automat de viteză ( limitatorul de viteză )

Pe autostradă, limitatorul de viteză permite economisirea de carburant, datorită menţinerii unei viteze constante.

– Verificaţi periodic pneurile

Verificaţi presiunea pneurilor o dată pe lună, la rece, altfel spus atunci când vehiculul nu a circulat mai mult de 2 ore. Pentru a vă asigura că presiunea aerului este adecvată, nu vă raportaţi la indicaţiile scrise chiar pe pneu, pentru că acesta arată presiunea maximă. Este preferabil să consultaţi manualul producătorului maşinii d-tră. Schimbaţi între ele pneurile ( premutaţi ) la fiecare 10.000 de km şi efectuaţi reglajul geometriei şi echilibrarea roţilor o dată pe an.

– Asiguraţi-vă că faceţi verificarea maşinii periodic

Luaţi întotdeauna măsurile necesare pentru a vă asigura că maşina d-tră este în stare bună pentru a circula. Veţi evita astfel reparaţiile şi cheltuielile neprevăzute şi în plus, veţi economisi carburant şi veţi reduce emisiile de gaz.

De reţinut:

– atunci când schimbaţi pneurile, cereţi mecanicului să verifice şi frânele şi să se asigure că etrierele sunt bine reglate, o reglare defectuasă a acestora afectează, de fapt, economia de carburant.

– schimbaţi periodic filtrul şi supapa RGC, ţinând cont de indicaţiile aflate în manualul producătorului şi în cartea tehnică a maşinii. Atunci când aceste piese se deteriorează, consumul de carburant creşte, la fel şi emisiile.

– Profitaţi din plin de transmisie

În cazul în care conduceţi o maşină cu transmisie manuală, treceţi rapid, dar gradat, la viteze superioare, pentru că motorul va funcţiona mai eficient şi va consuma mai puţin carburant.

Dacă maşina d-tră nu are transmisie automată, obişnuiţi-vă să folosiţi treapta de viteză supramultiplicată, care uşurează munca motorului, deci diminuează şi uzura acestuia, şi care, de asemenea, vă permite să economisiţi carburant.

2 – Manevre care trebuie evitate sau deprinderi la care trebuie să se renunţe

– Depăşirea vitezei legale

Respectaţi limitele de viteză afişate şi aminţi-vă că un consum optim de carburant se face la o viteză de 60 – 70 km/h.

Atunci când vă deplasaţi cu 90 km/h, eficienţa energetică a vehiculului scade spectaculos, iar d-tră veţi risipi carburant, de asemenea, emisiile de gaz cresc.

– Conducerea agresivă

Plecarea în trombă şi bruscarea frânelor pot mări consumul de carburant cu pana la 40 %. Acceleraţi treptat atunci când demaraţi din nou, după o oprire, când ajungeţi pe o autostradă, ieşiţi de pe bretea sau când depăşiţi o altă maşină, pe autostradă. Evitaţi, de asemenea, să vă opriţi prea aproape de celelalte vehicule.

– Lăsaţi motorul în relanti pentru a-l încălzi

În zilele noastre, este suficient să porniţi motorul autovehiculelor timp de 30 de secunde, în relanti, pentru a face să circule uleiul în motor. În consecinţă, acest lucru nu contribuie cu numic la încălzirea motorului şi reprezintă o risipă de carburant. Este de preferat să porniţi motorul încet, evitând accelerarea bruscă, în primii 5 km parcurşi sau până când temperatura motorului creşte.

Motoarele care sunt lăsate prea des în relanti pot să suporte o uzură şi un stres mecanic dacă funcţionează la o temperatură mai mică decât cea ideală, ceea ce poate determina, periodic, costuri de întreţinere ridicate.

În timpul iernii, este necesară încălzirea motorului. Pe vreme rece, atunci când temperatura scade sub -15′C, este de preferat să încălziti motorul cu ajutorul unui încălzitor de motor, decât să lăsaţi motorul la relanti sau să demaraţi. Este suficient să cuplaţi încălzitorul de motor cu 2 ore înainte de plecare pentru a putea demara fără dificultate, cu atât mai mult cu cât acesta reâncălzeşte uleiul de motor şi lichidul de răcire. Este vorba despre o modalitate simplă de a economisi până la 10 % din carburantul consumat pe parcursul iernii.

3 – Conduita ecologica la volan

Tehnologia modernă poate favoriza un comportament ecologist din partea conducătorului auto, prima dovadă în acest sens reprezentând-o adaptările din domeniul tehnicii. La rândul d-tră, trebuie să ţineţi cont de anumite acţiuni ( manevre ) care produc modificări de atitudine şi comportament la volan, iată câteva dintre acestea:

– schimbaţi într-o treaptă superioară de viteză, imediat ce este posibil, după ce depaşiţi 2000 de turaţii/minut pentru motoarele pe benzină

– păstraţi o viteză constantă, menţinând cea mai mare treaptă de viteză posibilă – treapta superioară de viteză

– anticipaţi situaţiile în care trebuie să reduceţi viteza, pentru a evita frânarea bruscă

– opriţi motorul pentru orice situaţie care depăşeşte un minut

– verificaţi presiunea pneurilor o dată pe lună. O presiune suficientă economiseşte carburant şi prelungeşte viaţa pneului

– preferaţi aerisirea interioară în locul deschiderii geamurilor sau climatizării

– evitaţi accesorile care pot să afecteze aerodinamica vehiculului ( portbagajul de pe acoperişul maşinii )

– debarasaţi-vă de orice greutate inutilă

Mic îndreptar al conducătorului eco-responsabil

– demaraţi corect

– nu încălziţi motorul excesiv la demaraj

– circulaţi cu o viteză medie, în primii 5 km parcurşi

– circulaţi corect

– evitaţi opririle şi accelerările bruşte

– alegeţi-vă viteza

– respectaţi limitele de viteză

– puneţi-vă urmatoarele întrebări:

– am într-adevăr nevoie de climatizare ?

– pneurile mele sunt suficient de umflate ?

– maşina mea este suficient de bine întreţinută ?

– utilizaţi corect echipamentul care vă permite să verificaţi consumul:

– indicatorul de consum

– limitatorul de viteză

– sistemul de navigaţie

– info trafic, etc

Termeni si conditii |  Politica de confidentialitate
© Copyright 2019